معرفی پروژه
آگوست 30, 2018
کاربری خدمات ارزش افزوده
آگوست 30, 2018
parallax background

کاربری
خدمات لجستیک پایه


BASIC LOGISTICS SERVICES

کاربری
خدمات لجستیک پایه

در پارک لجستیک آرمان مکران، کاربری‌های مرتبط با خدمات لجستیک پایه به عنوان نواحی پشتیبان بندر شهید کلانتری، در نزدیکترین فاصله به بندر مستقر شده‌اند تا تخلیه و بارگیری در کمترین زمان ممکن صورت گرفته و افزایش ظرفیت انبارش بندر دست‌یافتنی باشد.

طراحی انبارهای موجود در بخش لجستیک، با توجه به نوع کالاهای مبادلاتی انجام می‌شود. به طور کلی بندر شهید کلانتری پذیرای دو شیوه حمل بار کانتینری و کالای عمومی خواهد بود که بر این اساس انبارهای کانتینری برای کالای کانتینری و انبارهای سرپوشیده، چندمنظوره، هانگار و سردخانه برای کالای عمومی در نظر گرفته می‌شود. با توجه به فرایند استریپ/استاف کالاهای عمومی در CFS، ممکن است بخشی از بار کانتینری نیز به سایر انبارها منتقل گردد.

عنوان فضاهای خدمات لجستیک پایه

مساحت (مترمربع)

محوطه کانتینری (CY) وانبار CFS وکانتینرهای یخچال دار

54.400

انبار سرپوشیده عمومی

77.300

انبارهای چند منظوره

9.800

هانگار

19.300

سردخانه

19.800

مجموع

180.600

محوطه کانتینری (CY) و انبار CFS و کانتینرهای یخچالدار

آمارهای منتشره نشان می‌دهد که طی 30 سال گذشته شاخص حمل‌ونقل کانتینری تجارت دریایی دنیا 8 برابر شده است و رشد این شیوه حمل آن‌چنان بالاست که در سال‌های اخیر شرکت‌های تولیدکننده کانتینر همواره با مسأله کمبود عرضه و تحویل دیرهنگام سفارشات مواجه بوده‌اند.

با توجه به مزیت رقابتی بندر شهید کلانتری در جابجایی و ترخیص کانتینر، مأموریت اصلی پارک لجستیک آرمان مکران عملیات پردازش کانتینرها تعیین گردیده و بخش قابل‌توجهی از فضای انبارش محدوده، به خدمات کانتینری تخصیص داده شده است.

فضای اختصاص یافته به کانتینر به سه بخش محوطه کانتینری CY (محل دريافت و تحويل و انبار كانتينرها)، انبار کانتینری CFS (برای عملیات استریپ، استاف، انبار و بسته‌بندی کالاهای درون کانتینرها) و محوطه‌ای برای کانتینرهای یخچالدار تقسیم می‌گردد. گفتنی‌است در حال حاضر محوطه کانتینری به مساحت 6 هکتار (4 هکتار کانتینر پر و 2 هکتار کانتینر خالی) در اسکله شهید کلانتری موجود می‌باشد که در بسیاری مواقع با محدودیت ظرفیت مواجه بوده است.

براساس داده‌های گذشته بندر شهید کلانتری، احداث این بخش برای انواع کالا نظیر برنج، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، پارچه، لاستیک، ابزارآلات و تجهیزات، میوه و ماهی ضروری به‌نظر می‌رسد. محوطه کانتینری (CY) و انبار CFS وکانتینرهای یخچال‌دار مجموعاً در زمینی به مساحت 5/5 هکتار با هدف امکان پردازش سالانه76.000 TEU، در غرب پارک و نزدیک‌ترین موقعیت نسبت به بندر جانمایی گردیده است.

با ایجاد این سایت انجام فرایند تخلیه ـ بارگیری و ترخیص کالا در بندر شهید کلانتری در کمترین زمان انجام خواهد شد. براساس پیش‌بینی‌ها ایجاد این سایت، موجب افزایش دوبرابری ظرفیت انبارش بندر شهید کلانتری خواهد شد.

انبار کالاهای عمومی

با توجه به کارکرد بندر شهید کلانتری و سهم بالای کالاهای عمومی (General Cargo) در آن، انواع انبار با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف پیش‌بینی شده است.

انبارهای سرپوشیده

این نوع انبار برای نگهداری کالاهایی مانند برنج، حبوبات، چای، لاستیک، پارچه و قطعات و کالاهایی که نیاز به نگهداری در فضای بسته دارند، با فضای ناخالص 7/7 هکتار در چهار بخش از پارک لجستیک (دو بخش در مجاورت محوطه کانتینری برای سهولت جابجایی کالاها از/به CFS و دو بخش در قسمت میانی پارک) جانمایی گردیده است.

انبارهای چندمنظوره

این انبارها برای صادرات و واردات کالاهای حجیم نظیر خودرو، محصولات پتروشیمی و سایر اقلام مربوطه نقش به‌سزایی در افزایش ظرفیت بندر شهید کلانتری ایفا خواهد نمود. این فضا به مساحت 1 هکتار در میانه پارک لجستیک آرمان مکران جانمایی شده است.

هانگار (انبار دارای سقف و فاقد دیوارهای جانبی)

این نوع انبار که کالاها را از باران و آفتاب حفظ می‌کند، باتوجه به کالاهای مبادلاتی در بندر شهید کلانتری می‌تواند برای گروه کالاهایی همچون ماشین‌آلات، آهن‌آلات، سیمان و مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. این انبار به مساحت 2 هکتار در غرب محوطه و در مجاورت انبارهای سرپوشیده جانمایی شده است.

سردخانه

طبق سند آمایش لجستیک، چابهار علاوه بر اینکه یکی از 4 شهر لجستیکی کشور است، از جمله 18 پارک تخصصی لجستیک کشاورزی نیز محسوب می شود. علاوه بر آن صنعت شیلات در چابهار از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تقاضای بالای احداث انواع سردخانه بالای صفر درجه و زیر صفر درجه را به همراه دارد. از این رو 2 هکتار از اراضی پارک لجستیک در غرب آن و در میان انبارهای سرپوشیده جهت انبارش به‌صورت کانتینر یخچالدار و سردخانه منظور شده است.